Sitemap    
 

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Navn
Virksomhed
E-mail
:
CAPTCHA Image
Klik her hvis du ønsker at afmelde nyhedsbrevet
28/11 2012 - Julevine og smagscensur, 28. november 2012

Vinimperiet ønsker god jul til alle

 
Vinimperiets bud på julevine

Nu er tiden kommet, hvor du skal tænke på vin til julemåneden eller måske endda til julegaver. Her har du Vinimperiets anbefalinger:

Til meget af den danske julemad, hvor der ofte er lidt sødme eller røg involveret, anbefaler vi en halvtør hvidvin:

[2006] Montlouis-sur-Loire, "Chenin d'évasion", Domaine Lechartier
http://www.vinimperiet.dk/hvid?catalogue_selected=346957_36518#346957

Den har både elegance og finesse, som giver en nuanceret og smagfuld oplevelse, og den har kraft til at modstå det robuste julekøkken. Prøv den til alt lige fra medister med grønlangkål og røget hamburryg til løgtærte og laks. Hvis du er træt af glög kan du såmænd også bruge den til at hygge med vennerne.

En super kvalitetsvin, der i øjeblikket sælges til en uhørt lav pris:

Pr. flaske: 108,-. Nu 6 flasker til 480,-

(kan kombineres med den røde Fitou herunder)

 -------------------

Hvis du skal have and eller gås eller måske flæskesteg, er der flere muligheder:

[2011] Vin de Pays du Gard, Passerel, Domaine de Tavernel
http://www.vinimperiet.dk/roedvine?catalogue_selected=348939_36520#348939

Charmevin til charmepris:

Pr. flaske: 58,-. Nu 6 flasker til 300,-

 -------------------

[2008] Fitou, Charme, Dom. La Garrigo
http://www.vinimperiet.dk/tilbud?catalogue_selected=348937_36517#348937

Som en tur i den sydfranske natur, urter, kirsebær, med flot struktur:

Pr. flaske: 99,-. Nu 6 flasker til 480,-

(kan kombineres med den hvide Montlouis herover)

 -------------------

Hvis du nu er den sofistikerede type og spiser krondyr, så prøv den elegante og fløjlsbløde:

[2008] Cheverny, Argilo (rød), Domaine de Veilloux
http://www.vinimperiet.dk/domaine-de-veilloux-3?catalogue_selected=348908_36619#348908

Pr. flaske: 120,-. Nu 3 flasker til 300,-

------------------- 

Til dessert og generel hygge:

halvtør:

[2003] Saumur, Les Amandiers, Ch. Tour Grise
http://www.vinimperiet.dk/hvid?catalogue_selected=346965_36518#346965

før: 94,-   nu: 84,-

-------------------

halvsød:

[2005] Coteaux du Layon, Domaine du Pas Saint Martin
http://www.vinimperiet.dk/frankrig?catalogue_selected=400555_36534#400555

før: 107,-   nu: 99,-

------------------- 

 Til nytårsaften

Chardonnay-fedme og ren elegance til torsken:

[2010] Mâcon Loché, Céline et Laurent Tripoz
http://www.vinimperiet.dk/bourgogne-2?catalogue_selected=400508_40752#400508

 før: 99,-   nu: 90,-

 -------------------

Kraft og blidhed i én til højreb'en:

[2008] Chinon, Signature, Dom. Fabrice Gasnier
http://www.vinimperiet.dk/roedvine?catalogue_selected=348924_36520#348924

før: 113,-   nu: 100,-

 -------------------

Bekymringsfrie bobler til aperitif, ærtesuppe, laks, nytårsraketter:

Crémant de Bourgogne, Céline et Laurent Tripoz
http://www.vinimperiet.dk/mousserende?catalogue_selected=400515_36519#400515

før: 109,-   nu: 100,-


 
Taste is a form of personal censorship

Nogle vigtige ord om bedømmelse af vin

Siden tidernes morgen har mennesket bedømt sine omgivelser. Også med hensyn til smagsoplevelser. Og bedømmelserne påvirker vores adfærd. Hvis et fænomen, en smag, bedømmes positivt, tiltrækkes man og vælger det igen. Hvis bedømmelsen er negativ, frastødes man og vælger ikke denne oplevelse igen. Denne trang til bedømmelse og udkrystallisering af favoritter kan for tiden også opleves i mange forskellige tv-programmer med musik, dans osv. Men også i vinens verden er der masser af specialister, der bedømmer og giver point. Det er vel nærmest ikke muligt at købe en flaske vin uden at konsultere diverse autoriteter, der kan garantere den udsøgte oplevelse, og uden at man samtidig har gjort sig overvejelser over, hvilken type man er, og hvilke smagsprofiler og præferencer dette giver anledning til.

I den forbindelse er jeg stødt på et problem, som er blevet lidt af en sten i skoen. Vinimperiets grundlæggende præmis er at opleve så forskellige vine som muligt. Vi værdsætter altså de kreative vinbønder, som ikke forsøger at ensrette vine, men tværtimod bruger deres talenter til at finde forskelle. Inden for den logik er en forskel god, bare fordi det er en forskel, ikke fordi den smager godt. Der burde egentligt ikke være noget i vejen for at kombinere en målestok for kvalitet og en målestok for mangfoldighed, når man vælger vin. Men i praksis viser det sig tit, at en søgen efter den gode smag blokerer for adgang til forskelligartede smagsindtryk. Vi har alle i mere eller mindre grad indbygget en sanselig og intellektuel dovenskab. Det fører os til det trygge valg. Men hvis vi bare fulgte det, kunne vi nøjes med at sidde foran fjernsynet og spise chips og drikke øl. Dejligt og trygt.

Vinimperiet er gået i den anden grøft og søger altså maksimal mangfoldighed. Men hvis vi skal tage den fulde konsekvens af dette, kan vi ikke længere i samme grad bruge kvalitet som målestok, og vi mister således en tidligere så trofast parameter i udvælgelsen af vores vine. Hvad kan vi gøre? De producenter, vi samarbejder med, kan deres håndværk. Det vil sige, at de vine, som de producerer, ikke er dårlige. De er blot forskellige. Så I princippet burde Vinimperiet ikke fravælge bestemte cuvéer. Vi burde acceptere ideen om vinbonden som kunstner eller videnskabsmand, der skaber nye fænomener. Og således føre alle de forskellige eksempler på forskellighed, som de frembringer. Vi ville altså få et problem med at vælge vin at importere, der ville blive for mange valgmuligheder. Det ville desuden også blive et problem i forbindelse med rådgivning. Det er ikke alle kunder, der lever efter princippet om mangfoldighed, og ikke alle ville som rådgivning acceptere en beskrivelse af forskelle. Mange insisterer på også at få en historie om exceptionel kvalitet, ikke nødvendigvis Parker-point, men i det mindste en følelse af, at den vin, man køber, skiller sig ud fra alle andre.

Hvad sker der i praksis? Som sagt så foranlediger den sanselige dovenskab os til at gå efter den sikre, velkendte gode smag. Så for at gå i modsat retning og vælge nye smagsindtryk, er der brug for et kærligt skub, en overtalelse, ja måske ligefrem en forførelse. Hos Vinimperiet føler vi hinanden på tænderne og forsøger at vejre, hvor anderledes en vin det er muligt at købe/sælge. Vi er ikke forførere og kan ikke vifte med gulerødder. Vi kan blot tale til din fornuft. Men vid også, at dine grænser diskret vil blive afprøvet, når du køber hos Vinimperiet. Vi vil på den mest subtile måde forsøge at afgøre, hvor langt vi kan få dig til at acceptere en anderledes vin. Med hensyn til valg hos vores producenter vil vi nok i fremtiden tage flere chancer og afprøve forskelligartede muligheder. Når man vurderer i forhold til noget kendt, altså den gode smag, er det ofte let at vide, hvad der holder. Men når det drejer sig om vine med nye smagsprofiler, kan det være sværere at vide, om det holder, og det kan kræve en vis tilvænningsperiode.

Jeg havde egentligt besluttet ikke at offentliggøre ovenstående kig ind i vinimportørens logikafdækning, fordi jeg mente, at der ikke var nogen, som ville være interesseret eller forstå det. Men så stødte jeg på Martin Halls playliste over post-punk all time favoritter på gaffa.dk. Der i blandt var Marc Stewart, og Martin Hall citerede ham for følgende: "Taste is a form of personal censorship". Det er lige præcis denne smag, som Vinimperiet kæmper for at nuancere. For at blødgøre den personlige censur. Og vi vil gerne slå et slag for at udbrede dette motto.


Maj 2017


April 2017


Marts 2017


Februar 2017


December 2016


November 2016


Juni 2016


Maj 2016


Marts 2016


Februar 2016


November 2015


Oktober 2015


September 2015


August 2015


Maj 2015


Marts 2015


Januar 2015


December 2014


November 2014


Oktober 2014


August 2014


April 2014


December 2013


November 2013


Oktober 2013


August 2013


Maj 2013


April 2013


Marts 2013


Januar 2013


November 2012


Oktober 2012


August 2012


Juli 2012


Juni 2012

Vinimperiet | CVR: 21032247 | Underværket, Stemannsgade 9C, 8900 Randers C - Danmark | Tlf.: +45 28 69 68 28